دانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922Prioritization of the Subcomponents of Skill, Attitude, Barriers, and the Need to Apply Information Technology by the Coaches of the National Teams of the Islamic Republic of Iranاولویت بندی زیرمؤلفه های مهارت، نگرش، موانع و نیاز به کارگیری از فنآوری- اطلاعات مربیان تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران118400FAمحسنرئیسی نژاددانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه کوالای مالزیحبیبهنریعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییسید نصراللهسجادیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20120725The present paper aims to compare the subcomponents of skill, attitude, barriers and the need to apply IT by the coaches of the Islamic Republic of Iran’s national teams. The type of the research was applied and the used methodology was comparative, with a field data-collection method. The statistical population included 42 coaches of Iranian national teams attending the 16<sup>th</sup> Asian Games held in Guangzhou, China. Using census sampling method, the statistical population was considered as the sample. Reliability of the questionnaire was confirmed by 11 experts and university professors in the field of IT as well as physical education, and its validity was established by calculating Cronbach’s alpha (=α0.92). Descriptive statistics was used to describe the demographic characteristics of the subjects, and the Kolmogorov-Smirnov test and the Friedman’s test were used to analyze the data.
The results showed that there was a significant difference in the subcomponents of the four variables of obstacles, attitude, skill, and the need to employIT by the coaches of national teams (P=0.05). Moreover, by prioritizing the subcomponents of each variable, the coaches’ needs and obstacles in using IT can be eradicated on one hand, and on the other, their skills can be improved using their attitude.هدف از انجام این تحقیق، مقایسه زیر مؤلفههای موانع، نیاز، نگرش و مهارت به کارگیری از فنآوری اطلاعات مربیان تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد. روش تحقیق مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی و روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری شامل مربیان تیمهای ملی اعزامی به شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی گوانگژو، که تعداد آنها 42 نفر بود. حجم نمونه آماری با تعداد جامعه آماری برابر و روش نمونه گیری به صورت کل شمار اجرا شد. روایی پرسشنامه توسط 11 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان در رشتههای تربیت بدنی و فنآوری اطلاعات تأیید شد و پایایی کل پرسشنامه به وسیله آزمون آلفای کرونباخ 92/0=α تعیین شد. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای دموگرافیک شرکت کنندگان و از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف (Ks) و فریدمن (F) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین زیر مؤلفههای 4 متغیر موانع، نیاز، نگرش و مهارت به کارگیری از فنآوری اطلاعات مربیان تیمهای ملی و به صورت جداگانه تفاوت معناداری در سطح 05/0p=، وجود دارد. طبق نتایج به دست آمده، به نظر میرسد که با استفاده از اولویت بندی زیرمؤلفههای هر کدام از متغیرهای فوق میتوان با استفاده از دیدگاه و نگرش مربیان، نیازها و موانع را آنها را در امر فنآوری اطلاعات برطرف کرد و از طرف دیگر مهارت مربیان را افزایش داد.https://qrsm.atu.ac.ir/article_400_0e4a11b84deb378a749c5d3c8d712c55.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922The Relationship between Stress and Job Satisfaction of Sports Journalistsارتباط استرس و رضایت شغلی روزنامه نگاران ورزشی1934401FAمهدیمرادیدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانمحمودگودرزیاستاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانمحمدسررشتهداریعضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیاکبرجابریدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20120829The aim of the research was to determine the relationship between job stress and job satisfaction among sports journalists. The method and type of the research was correlational and applied, respectively. The method of conducting the research was survey, and the method of data collection was field work. The statistical population consisted of all the Iranian sports journalists and correspondents. A sample of 120 participants was selected using non-probability purposive sampling. The data was analyzed using descriptive statistics, including mean, standard deviation, and frequency, and inferential statistics, including Pearson's correlation test (r), analysis of variance (F), and t-test. The studied group was compared with two other groups with similar jobs with regards to stress and job satisfaction. The analysis of variance showed a significant different between the groups in terms of job satisfaction (P<0.008), management satisfaction (P<0.001), and salary satisfaction (P<0.019). Moreover, Scheffe's test determined the difference between the intended groups. In general, job accountability of sports journalists and correspondents appears to be high due to the sensitive nature of their jobs. They are in direct contact with the sports community and are required to be fair in reflecting news and information in order to avoid harming the reputation of individuals, and at the same time, are required to observe the principles of objectivity and independence. This exposes journalists to tension and stress.هدف از تحقیق، تعیین ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی روزنامهنگاران ورزشی میباشد. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا به صورت پیمایشی و روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی ایران، حجم نمونه آماری 120 نفر که به روش غیرتصادفی و هدفمند تعیین شد. از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف معیار، فراوانی، % فراوانی و از آمار استنباطی همچون آزمونهای همبستگی پیرسون (r)، تحلیل واریانس (F) و آزمون (t) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. گروه مورد مطالعه از نظر میزان استرس و رضایت شغلی با دو گروه دیگر که دارای شغل مشابهی بودند مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل واریانس نشان داد بین گروهها از نظر رضایت از کار (008/0P<)، رضایت از مسئول (001/0P<) و رضایت از حقوق و مزایا (019/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین آزمون شفه تفاوت بین گروههای مورد نظر را مشخص نمود. بطور کلی به نظر میرسد که مسئولیت کاری روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی با توجه به حساسیت شغل آنها بالا باشد به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با جامعه ورزشی داشته و در انعکاس اخبار و اطلاعات باید حق انصاف را رعایت کنند تا به حیثیت و آبروی فردی خدشه وارد نشده و همچنین اصول اخلاقی عینیت و استقلال را نادیده نگیرند. همین امر روزنامهنگاران را در معرض تنیدگی و استرس قرار می دهد.https://qrsm.atu.ac.ir/article_401_2a890323108c6f9917537b03c1e2de35.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922A Study of Customers’ Satisfaction with the Services Provided in Outdoor Amusement Parks in Tehranبررسی میزان رضایت مشتریان از خدمات شهربازی های روباز شهر تهران3550402FAپوریاازگلیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندرانفرزامفرزاناستادیار دانشگاه مازندرانمرتضیدوستیاستادیار دانشگاه مازندرانJournal Article20120617Objective: The present research aims to study theextent of customers’ satisfaction with the services provided in outdoor amusement parks in Tehran.
Methodology: The applied methodology was that of descriptive, being a survey in terms of performance and applied in terms of objective. The data-collection method was that field, using a researcher-made questionnaire. Validity of the questionnaire was confirmed by a panel of professors of sports management, and its reliability was established by calculating Cronbach's alpha (=α0.92). The questionnaire was designed with a 5-point Likert scale.
Findings: The results were indicative of the average satisfaction of the respondents withthe services provided in outdoor amusement parks in Tehran. Also, there was no significant difference between the views of men and women in this regard. There was a significant difference between the extent of satisfaction and income.
Conclusion: Generally, most respondents were moderately satisfied with the services provided in Tehran amusement parks. Low satisfaction with the ticket price reflected its high cost for the respondents.هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی میزان رضایت مشتریان ازخدمات شهربازیهای روباز شهر تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. شیوۀ جمعآوری دادهها میدانی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن به وسیله جمعی از اساتید برجسته مدیریت ورزشی کشور تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شده بود. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. یافتهها: یافتهها نشان از رضایت متوسط پاسخ دهندگان از خدمات شهربازیهای روباز شهر تهران داشت و بین نظرات مردان و زنان تفاوت معناداری وجود نداشت. بین میزان رضایت و درآمد تفاوت معنادار بود. نتیجهگیری: به طور کلی بیشتر پاسخدهندگان از خدمات شهربازیهای شهر تهران رضایت متوسطی داشتند. پایین بودن رضایت از هزینه بلیط تجهیزات نشان دهنده بالا بودن این هرینه برای پاسخ دهندگان داشت.https://qrsm.atu.ac.ir/article_402_c0c88ef16a943bad04168d3483843e66.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922A Content-Analysis of Tamashagar Magazine in Terms of Covering Sport Components with an Emphasis on the Theories of Gender Inequalityتحلیل محتوای مجله تماشاگر از نظر مؤلفههای ورزش با تأکید بر نظریه های نابرابری جنسیتی5174404FAآزیتاشهپرتوفیقمربی دانشگاه آزاد اسلامی واحدمیمساراکشکراستادیار دانشگاه علامه طباطباییمحمودباهمتدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطباییابراهیمدلداردانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120815Media is one of the most important means through which various messages, news, and information are communicated. It is available to public through different ways, and transfers the messages that are consistent with the benefits and goals of people. This matter is even more palpable in the field of sport. From among different kinds of media, people pay special attention to publications, particularly magazines. Besides, from among all sport magazines, it is ‘Tamashagar’ that can be considered as the most popular sport magazine in Iran. The present paper aims to study the gender orientations and sport components covered by the said magazine based on the theories of gender inequality. The applied methodology was that of content-analysis. Using convenience sampling method, 1485 photos and 1331 pieces of material were selected from twenty published magazines which were randomly selected. The variables were examined separately in two categories of photos (consisting of seven variables) and materials (consisting of seven variables). The SPSS software was used to analyze the data, and the Chi-squared test was utilized to examine the significance of the differences. The coefficient of inter-coder agreement as well as the results of the research showed thatthe magazine adopted a specific gender orientation, and educational and public components of sport were not focused therein.رسانهها از مهمترین ابزارها برای انتقال پیامها، اخبار و اطلاعات گوناگون هستند. این ابزار که به طرق گوناگون در دسترس عموم مردم قرار میگیرد، در حال انتقال پیامهایی است که در جهت منافع و اهداف آنها باشد. در حیطه ورزش نیز این مسئله پررنگ است. از بین انواع رسانهها، نشریات از جمله، مجله از توجه ویژهای در میان مردم برخوردار است. از میان تمامی مجلات ورزشی مجله تماشاگر را میتوان پرمخاطبترین مجله ورزشی در ایران نامید. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف بررسی سوگیری جنسیتی با توجه به نظریههای نابرابرای جنسیتی و مؤلفههای ورزشیِ تحت پوشش این مجله انجام میشود. روش تحقیق این پژوهش، تحلیل محتوا بود و به این منظور تعداد 1485 عکس و 1331 مطلب از بین بیست شمارهای که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی در دو بخش مربوط به عکسها (هفت متغیر) و مربوط به مطالب (هفت متغیر) به صورت جداگانه بررسی شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری برای طبقهبندی و تجزیه و تحلیلهای آماری توصیفی و استنباطی از برنامه کامپیوتری SPSS استفاده شد و آزمون خیدو برای بررسی معنیداری تفاوتها مورد استفاده قرار گرفت. ضریب توافق بین کدگداران نیز یافتههای این پژوهش نشان داد که مجله دچار سوگیری جنسیتی است و همچنین توجه چندانی به مؤلفه تربیتی و همگانی در ورزش ندارد. <br /> https://qrsm.atu.ac.ir/article_404_c52b19d448cfc79d95a804219efac1c9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922A Study of the Barriers to Participation of the Disabled, the Blind, and the Deaf in Public Sports in Arak Cityبررسی موانع حضور معلولین، نابینایان و ناشنوایان شهر اراک در ورزشهای همگانی7586406FAفاطمهبهمنیمربی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد فراهانحمیدهبخشایشکارشناس ارشد تربیت بدنینادیاحمزه لوکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120726The present paper aims to study the barriers to participation of the disabled, the blind, and the deaf in public sports in Arak city. The methodology used was descriptive field research. The statistical population included all the disabled (with physical-motor disabilities or mental retardation), the blind and the (non-athletic) deaf of Arak city. From among them, 60 people returned the questionnaires. The applied data-gathering instrument was a researcher-made questionnaire. The questionnaire was conducted after its validity and reliability (α= 0/90) was confirmed. Descriptive statistics, Friedman test, multivariate analysis of variance, and the LSD post hoc test were used to analyze the data. The results showed that the lack of quality in sports venues, daily issues, and the lack of sports information were the most important barriers to participation of the subjects in sport activities. Moreover, comparing the type of disability with the barriers to participation in sport activities revealed that there was a significant difference in the barriers due to the quality of sports venues, sports information, and sports injury among the three groups of disabled people. Moreover, there was a significant difference between the disabled and the deaf in terms of barriers related to the sports information, the disabled, and the blind in terms of barriers related to everyday problems, and the blind and the deaf in terms of barriers related to behavior problems. Taking the findings of the research into account, the authorities of sport organizations are recommended to take measures to eradicate the existing barriers to participation of the disabled, the blind, and the deaf in public sports.هدف تحقیق بررسی موانع حضور معلولین، نابینایان وناشنوایان شهر اراک در ورزشهای همگانیبود. روش تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است که به روش میدانی انجام شد. کلیه معلولین (جسمی- حرکتی و کم توان ذهنی)، نابینایان و ناشنوایان (غیر ورزشکار) شهر اراک به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. 60 نفر از این جامعه آماری پرسشنامههای توزیعشده را برگرداندند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از کسب روایی و پایایی (87/0= α) بین نمونهها توزیع شد. از آمار توصیفی و آزمون فریدمن و تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها نشان داد که عدم کیفیت اماکن ورزشی، مشکلات روزمره، نداشتن اطلاعات ورزشی مهمترین موانع حضور آزمودنیها در فعالیتهای ورزشی بودند. همچنین در مقایسه نوع معلولیت و موانع حضور در فعالیتهای ورزشی مشاهده شد که بین سه گروه با معلولیتهای مختلف در موانع ناشی از کیفیت اماکن ورزشی، اطلاعات ورزشی و آسیبدیدگی ورزشی تفاوت معنیداری وجود دارد. در تعیین جایگاه تفاوتهای موجود در بین سه گروه معلولین، نابینایان و ناشنوایان و مقایسه این سه گروه، معلوم شد که بین معلولین با ناشنوایان در موانع مربوط به اطلاعات ورزشی و معلولین با نابینایان در موانع مربوط به مشکلات زندگی و نابینایان با ناشنوایان در موانع مربوط به مشکلات رفتاری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P<). با توجه به یافتههای حاصل از تحقیق پیشنهاد میشود مسئولان ورزش در جهت برداشتن موانع موجود بر سر راه ورزش همگانی معلولین، نابینایان و ناشنوایان تلاش کنند.https://qrsm.atu.ac.ir/article_406_72ce01dded9ce4b1444cc6a1ca59b54c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922Identification of the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats Involved in Sport Tourism in Golestanشناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری ورزشی استان گلستان87104408FAعبدالحمیدزیتونلیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشیسخیدهزیتونلیکارشناس تربیت بدنیJournal Article20120823The present paper aims to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and threats involved in sport tourism in Golestan Province using SWOT analysis. The data-gathering instrument included library sources as well as a researcher-made questionnaire, validity of which was confirmed by a panel of professors. Reliability of the questionnaire was established by calculating Cronbach’s alpha (=α0.86). A sample of 150 subjects was selected, consisting of 40 university professors in the field of sports management and tourism, 50 tourism experts from travel agencies, and 60 sport experts. Using the Delphi method, holding several meetings, and performing several strategic analyses, we confirmed 9 strengths, 10 weaknesses, 9 opportunities, and 10 threats involved inthe development of sport tourism in Golestan province. Descriptive statistics, the mean-comparison test, and the Friedman test were used to analyze the data. The results showed that the development of sport tourism in Golestan province was facing issues and challenges in the areas of strategic planning, infrastructure, competitors, legal status, crime, dependence, and high levels of investment in tourism. In order to maximize the use of natural sport capacities, enhance the strengths and opportunities, and eradicate the weaknesses and challenges, it is recommended that some strategies for the development of sport tourism in Golestan province be defined.
هدف از این تحقیق، شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری ورزشی استان گلستان با استفاده از مدل تحلیلیSWOT بود. برای جمع آوری دادهها از مطالعه اسناد، مدارک و مطالعه ادبیات پیشینه و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ (86/0 = a) تأیید شد. در مجموع 150 نفر، 40 نفر اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری دانشگاهها، 50 نفر از کارشناسان گردشگری و آژانسهای مسافرتی و 60 نفر از کارشناسان تربیت بدنی به عنوان نمونه در بخش نظر سنجی انتخاب شدند. با استفاده از روش دلفی، برگزاری جلسات و چندین مرحله تحلیل راهبردی، 9 قوت، 10 ضعف، 9 فرصت و 10 تهدید توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان تأیید شد. برایتجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون مقایسه میانگین و آزمون فریدمن بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها نشان داد که توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان با تنگناها و چالشهایی در حوزه برنامهریزی استراتژیک، زیرساختها، رقبا، جایگاه حقوقی، بزه کاری، مستقل نبودن گردشگری ورزشی و بالا بودن سطح سرمایه گذاری روبرو است. طراحی و تدوین راهبرد توسعه گردشگری ورزشی جهت استفاده بهینه از توانمندیهای طبیعی ورزشی، قوتها و فرصتها و برطرف ساختن ضعف ها و چالشهای گردشگری ورزشی استان گلستان پیشنهاد می شود.https://qrsm.atu.ac.ir/article_408_dac16f039402dae8bcf41648ecd461c2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60431320120922The Role of TV in Making the TV Football Spectators Committed to Sport Sponsorsنقش تلویزیون در ایجاد تعهد در مخاطبان تلویزیونی فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی105122410FAرزگارمحمدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانرضاصادقیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120724The present paper aims tostudy the role of TV in making the TV football spectators committed to the sport sponsors. In this research, five important variables, including brand awareness, corporate image, interest in sponsors, purchase intention, and loyalty to the sponsoring organization or company and its products or services, were studied. The data-gathering instrument was a questionnaire, validity of which was confirmed by a panel of experts. Reliability of the questionnaire was established by calculating Cronbach's alpha (=α0.80). The statistical population included the TV spectators of the most popular teams in the Tenth League. 460 subjects were selected as the sample population. Using the binominal test method, the effect of sport sponsorship on the five mentioned variables among the TV spectators of the popular teams was examined. The results showed that sport sponsorship increases brand awareness, enhances the positive image of the sponsoring organization, and increases the interest in and loyalty to the sponsor. However, it has no significant effect on purchase intention. The sponsors have to note that making the spectators committed to them is a long-time process, which requires persistent support to finally achieve capital return.
هدف از این تحقیق نقش تلویزیون در ایجاد تعهد در مخاطبان تلویزیونی فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی بود که در آن پنج متغیر مهم یعنی آگاهی از نام و نشان تجاری، تصویر مثبت سازمان حامی مالی، علاقه به حامی مالی، قصد خرید و وفاداری نسبت به شرکت یا سازمان حامی مالی و محصولات یا خدمات آن مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پرسشنامهای طراحی و پساز تأیید رواییپرسشنامه توسط متخصصان، پایاییآن با استفاده ازضریب آلفایکرونباخ برابربا 80/0 به دست آمد. مخاطبان تلویزیونی تیمهای پرطرفدار در لیگ دهم به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد380 نفراز مخاطبان به عنوان نمونه انتخاب شدند. دراین تحقیق با روشآماریآزمون دوجملهای (نسبت)، تأثیرحمایتهای مالی ورزشی بر پنج متغیر ذکر شده در میان مخاطبان تلویزیونی مسابقات تیمهای ذکرشده مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، حمایت های مالی ورزشی باعث آگاهی از نام تجاری، ارتقای تصویرمثبت سازمان حامی، علاقه به حامی مالی و وفاداری مخاطبان به حامی مالی میشود ولی تاثیر زیادی بر افزایش قصد خرید ندارد. حامیان مالی باید در نظر داشته باشند که ایجاد تعهد در مخاطبان نسبت به آنها، یک فرایند زمان بر است و به حمایت مداوم و طولانی نیاز دارد که در نهایت به بازگشت سرمایه منجر میشود.https://qrsm.atu.ac.ir/article_410_31fd9fcd276e646f8d242112fb39bd13.pdf