دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان
1
18
FA
محسن
کوثری پور
دانشجوی دکتری پیام نور
m.kosaripoor@yahoo.com
بهاره
خسروی راد
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
نفیسه
زارع فخریان
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی واحد علوم و تحقیقات کردستان
غلامعلی
کارگر
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qrsm.2013.480
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) استفاده شد. از آمار توصیفی به منظور طبقهبندی دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع دادهها و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه برای تعیین ارتباط و پیشبینی متغیرهای پژوهش استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 7/44 % از واریانس کل تغییرات میزان خلاقیت به مؤلفههای مدیریت زمان مربوط میشود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهرهوری زمان با برنامهریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامهریزی یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامهریزی زمانهای کاری و امور شخصی نقشی موثر در تمایل به برنامهریزی و خلاقیت ایفا میکنند. به علاوه زمانبندی امور شخصی روزانه افراد میتواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشد
خلاقیت,وزارت ورزش و جوانان,مدیریت زمان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_480.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_480_e37c8026fa8fdf49d8758fe6ce541c04.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
بررسی تأثیر کیفیت خدمات مقاصد گردشگری ورزشی بر تبلیغات دهان به دهان: مطالعه موردی گردشگران ورزشی شهر نوشهر
19
38
FA
فرزانه
مظلومی سوینی
کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
-------------
اکبر
جابری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
jaberi.27@gmail.com
مهدی
مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
جواد
خزائی پول
کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان
10.22054/qrsm.2013.481
هدف پژوهش حاضر کشف روابط بین ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی با تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران ورزشی بودند که در بازه زمانی سال 1392 به شهر نوشهر به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی مسافرت داشته اند. تعداد 246 گردشگر ورزشی به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روائی مدل و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی، تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی را تحت تاثیر قرار داده است. یافته های این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسم های رفتاری گردیده که می تواند مبنایی قابل قبول برای حفظ و افزایش بازدید گردشگران ورزشی از یک مقصد ورزشی را ترسیم نماید.
کیفیت خدمات,گردشگران ورزشی,مقصد گردشگری,تبلیغات دهان به دهان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_481.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_481_8ba0a220825f96b07f4f0e73045a865d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
مقایسه بهره وری استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی شهر تهران
39
64
FA
احمد
محمودی
0000-0001-7579-2274
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
ah.mahmoudi1985@gmail.com
حسن
قامتی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
احمد
نیک سرشت
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
10.22054/qrsm.2013.482
هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه بهرهوری استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مقایسهای بود که بصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق کلیه استخرهای سرپوشیده شهر تهران(خصوصی و دولتی) بود(N=239). بدین منظور 75 نفر از مدیران استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی (41 مدیر از استخرهای خصوصی و 34 مدیر از استخر دولتی) که حداقل 2 سال سابقه مدیریتی در این استخرها را دارا بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 11 تن از اساتید متخصص تأیید و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد(83/0=α). بمنظور تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف (K-S)، t مستقل وU من ویتنی استفاده شد. بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بهرهوری استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی از دیدگاه مدیران وجود دارد (01/0>P). همچنین، تفاوت معناداری در مؤلفههای بهرهوری از جمله برنامهریزی، نظارت و ارزیابی، امکانات و تجهیزات، کارکنان، مشتری مداری، وضعیت مالی، تعمیر و نگهداری، زمانبندی و نحوة فعالیت و عوامل مدیریتی در استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی وجود داشت (01/0>P). در تمامی مؤلفههای مذکور، بهرهوری در استخرهای خصوصی مطلوبتر از استخرهای دولتی بود. از مهمترین عواملی که باعث این تفاوت شد، مربوط به اختلاف مدیران در مورد برگزاری دورههای آموزشی مناسب برای کارکنان در جهت نهادینه کردن بهرهوری در استخرها و همچنین مربوط به انجام برنامهریزی عملیاتی جهت ایجاد فرهنگ بهرهوری در بین مدیریت و کارکنان استخرها بود.
بهره وری,نظارت و ارزیابی,استخر,دولتی,خصوصی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_482.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_482_e70a9fca13304567be551f0dd6e38975.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
مطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران
65
76
FA
محمد
گشتاسبی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه هرمزگان
عبدالحمید
احمدی
دانشیار جهاد دانشگاهی کشور
فهیمه
نگین تاجی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران
saharnegintaji68@gmail.com
کفایت
نگین تاجی
کارشناسی فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
10.22054/qrsm.2013.483
گرچه در مورد مفهوم توانمندسازی و رابطه آن با سایر متغیرها، پژوهش های متعددی انجام گرفته است لکن هوش معنوی به عنوان عاملی اثرگذار بر رفتار فردی، اجتماعی و به تبع آن رفتار سازمانی، طی سال های اخیر در ادبیات سازمان و مدیریت مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، انجام گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی و هوش معنوی است. نتایج تحلیل داده ها که از طریق آزمون همبستگی پیرسون محاسبه شده است، نشان داد که بین هوش معنوی و توانمندسازی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بررسی فرضیه اول مربوط به وضعیت هوش معنوی، نشان داد که فرض صفر مربوط به فرضیه اصلی رد و با توجه به مثبت بودن مقادیر حد پایین و بالا می توان گفت هوش معنوی بالاتر از حد متوسط است. همچنین فرض صفر مربوط به فرضیه دوم رد می شود و با توجه به اینکه مقادیر حد پایین و بالا، بالاتر از صفر می باشد توانمندسازی بالاتر از حد متوسط است.
هوش معنوی,توانمندسازی,آزمون همبستگی پیرسون
https://qrsm.atu.ac.ir/article_483.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_483_ed28da3c5e952fe78ea2dd7bb26628d6.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
اثر درآمد و هزینه کرد هواداران بر میزان وفاداری به برند در تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران
77
88
FA
وجیهه
جوانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
v_javani2005@yahoo.com
10.22054/qrsm.2013.484
هدف این تحقیق، بررسی میزان اهمیت وفاداری به برند در هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر ایران، بر حسب میزان درآمد و هزینهکرد افراد بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هواداران دو تیم لیگ برتر فوتبال ایران (استقلال و پرسپولیس) می باشد که با توجه به روش برآورد داده ها، حجم نمونه این مطالعه 200 نفر از هواداران این دو تیم در نظر گرفته شد. برای بررسی روابط از روش داده های ترکیبی یا پانل دیتا استفاده شد. نتایج این آزمون که با استفاده از برنامه Eviews انجام گرفت. طبق نتایج، ضریب درآمد بیمعنی به دست آمد ولی ضریب هزینهکرد معنیدار بود و ارتباط صحیحی را با میزان وفاداری به برند را نشان داد به این ترتیب که با افزایش وفاداری افراد به برند میزان هزینهکرد افزایش مییابد.
هواداران,وفاداری,برند,لیگ برتر فوتبال
https://qrsm.atu.ac.ir/article_484.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_484_6eefbf52451e6458f82201d717ce1509.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
طراحی و تدوین استراتژی های توسعه ورزش همگانی استان زنجان
89
106
FA
حسین
دربانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
hossein.darbani@ut.ac.ir
ناصر
تقی بیگلو
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
حمید
قاسمی
استادیار دانشگاه پیام نور کرج
محمد
سررشته داری
کارشناس پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
10.22054/qrsm.2013.488
هدف از انجام پژوهش، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی در استان زنجان بود. جامعه آماری این پژوهش را اساتید تربیت بدنی دانشگاه، مربیان تحصیل کرده، ورزشکاران تحصیل- کرده، فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی، که مجموع آنها 45 نفر بودند که به علت محدودیت جامعه آماری، نمونه به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ( 9/0) تأیید گردید.
پرسشنامه شامل 32 سؤال در زمینه بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش همگانی استان زنجان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون مقایسه میانگینها و آزمون فریدمن استفاده شد و چشم انداز ورزش همگانی استان زنجان در 5 مقوله تهیه شد که عبارتند از: اهداف کلی، کمی، کیفی، بلند مدت و مأموریت.
بر طبق نتایج پژوهش، ورزش همگانی استان زنجان در بعد درونی دارای 7 نقطه ضعف و 9 نقطه قوت است و در بعد بیرونی دارای 8 مورد تهدید و 8 مورد فرصت می باشد که جایگاه ورزش همگانی استان زنجان را در مدل سوات، در منطقه WT قرار داد که سازمان را مجبور به گرفتن حالت تدافعی به خود می کند، در پایان با توجه به موقعیت قرارگیری این استان در مدل سوات، اقدام به تدوین استراتژی های متناسب و قابل اجرا شد.
استراتژی,برنامه ریزی استراتژیک,ورزش همگانی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_488.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_488_87a1cee06f5599bceec88f1c83b01bae.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
6
2013
09
23
تحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال
107
120
FA
نجمه
رضاسلطانی
کارشناس ارشد روانشناسی ورزش دانشگاه تهران
محسن
وحدانی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
vahdani@gmail.com
10.22054/qrsm.2013.489
هدف از این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان به مدارس فوتبال بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. 252 نفر از اولیای هنرآموزان حاضر در مدارس فوتبال استان خراسان شمالی (روش خوشه ای) به عنوان نمونه ی این تحقیق انتخاب شدند (850 =N). پرسشنامه محقق ساخته (با ضریب آلفای کرونباخ 87/0r=) با 28 سؤال در طیف 5 ارزشی لیکرت عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال را ارزیابی می کند. اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی (با چرخش واریماکس) با استفاده از نرم افزار spss18 در سطح معناداری 05/0p≤ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 72/73% از مجموع واریانس به وسیله عوامل مستخرج به شرح زیر تبیین شد: امکانات، تجهیزات و خدمات (شاخص سخت افزاری 20/15%) مربیان، کیفیت آموزش و محیط اجتماعی و اخلاقی (شاخص نرم افزاری 22/28)، تعاملات، دوستان و خانواده (شاخص اجتماعی، 27/10) ، توجه به اولیا (شاخص ارتباطی 18/9%) و تبلیغات (شاخص ترویج 18/9%).
مدارس فوتبال,جذب,نونهالان,نوجوانان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_489.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_489_92b68e447b4732eb64f51929901bbb51.pdf