دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
اولویت بندی زیرمؤلفه های مهارت، نگرش، موانع و نیاز به کارگیری از فنآوری- اطلاعات مربیان تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران
1
18
FA
محسن
رئیسی نژاد
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه کوالای مالزی
raeisi_nejad@yahoo.com
حبیب
هنری
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
honari h@yahoo.com
سید نصرالله
سجادی
دانشیار دانشگاه تهران
هدف از انجام این تحقیق، مقایسه زیر مؤلفههای موانع، نیاز، نگرش و مهارت به کارگیری از فنآوری اطلاعات مربیان تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد. روش تحقیق مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی و روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری شامل مربیان تیمهای ملی اعزامی به شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی گوانگژو، که تعداد آنها 42 نفر بود. حجم نمونه آماری با تعداد جامعه آماری برابر و روش نمونه گیری به صورت کل شمار اجرا شد. روایی پرسشنامه توسط 11 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان در رشتههای تربیت بدنی و فنآوری اطلاعات تأیید شد و پایایی کل پرسشنامه به وسیله آزمون آلفای کرونباخ 92/0=α تعیین شد. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای دموگرافیک شرکت کنندگان و از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف (Ks) و فریدمن (F) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین زیر مؤلفههای 4 متغیر موانع، نیاز، نگرش و مهارت به کارگیری از فنآوری اطلاعات مربیان تیمهای ملی و به صورت جداگانه تفاوت معناداری در سطح 05/0p=، وجود دارد. طبق نتایج به دست آمده، به نظر میرسد که با استفاده از اولویت بندی زیرمؤلفههای هر کدام از متغیرهای فوق میتوان با استفاده از دیدگاه و نگرش مربیان، نیازها و موانع را آنها را در امر فنآوری اطلاعات برطرف کرد و از طرف دیگر مهارت مربیان را افزایش داد.
اثربخشی,مربیان تیمهای ملی,فنآوری اطلاعات,مهارت,نگرش و موانع
https://qrsm.atu.ac.ir/article_400.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_400_0e4a11b84deb378a749c5d3c8d712c55.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
ارتباط استرس و رضایت شغلی روزنامه نگاران ورزشی
19
34
FA
مهدی
مرادی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
mehdi.moradi2001@yahoo.com
محمود
گودرزی
استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
محمد
سررشتهداری
عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
اکبر
جابری
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
هدف از تحقیق، تعیین ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی روزنامهنگاران ورزشی میباشد. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا به صورت پیمایشی و روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی ایران، حجم نمونه آماری 120 نفر که به روش غیرتصادفی و هدفمند تعیین شد. از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف معیار، فراوانی، % فراوانی و از آمار استنباطی همچون آزمونهای همبستگی پیرسون (r)، تحلیل واریانس (F) و آزمون (t) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. گروه مورد مطالعه از نظر میزان استرس و رضایت شغلی با دو گروه دیگر که دارای شغل مشابهی بودند مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل واریانس نشان داد بین گروهها از نظر رضایت از کار (008/0P<)، رضایت از مسئول (001/0P<) و رضایت از حقوق و مزایا (019/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین آزمون شفه تفاوت بین گروههای مورد نظر را مشخص نمود. بطور کلی به نظر میرسد که مسئولیت کاری روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی با توجه به حساسیت شغل آنها بالا باشد به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با جامعه ورزشی داشته و در انعکاس اخبار و اطلاعات باید حق انصاف را رعایت کنند تا به حیثیت و آبروی فردی خدشه وارد نشده و همچنین اصول اخلاقی عینیت و استقلال را نادیده نگیرند. همین امر روزنامهنگاران را در معرض تنیدگی و استرس قرار می دهد.
دوگانگی نقش,رضایت شغلی,استرس شغلی,تنیدگی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_401.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_401_2a890323108c6f9917537b03c1e2de35.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
بررسی میزان رضایت مشتریان از خدمات شهربازی های روباز شهر تهران
35
50
FA
پوریا
ازگلی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران
فرزام
فرزان
استادیار دانشگاه مازندران
مرتضی
دوستی
استادیار دانشگاه مازندران
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی میزان رضایت مشتریان ازخدمات شهربازیهای روباز شهر تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. شیوۀ جمعآوری دادهها میدانی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن به وسیله جمعی از اساتید برجسته مدیریت ورزشی کشور تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شده بود. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. یافتهها: یافتهها نشان از رضایت متوسط پاسخ دهندگان از خدمات شهربازیهای روباز شهر تهران داشت و بین نظرات مردان و زنان تفاوت معناداری وجود نداشت. بین میزان رضایت و درآمد تفاوت معنادار بود. نتیجهگیری: به طور کلی بیشتر پاسخدهندگان از خدمات شهربازیهای شهر تهران رضایت متوسطی داشتند. پایین بودن رضایت از هزینه بلیط تجهیزات نشان دهنده بالا بودن این هرینه برای پاسخ دهندگان داشت.
رضایت مشتری,شهربازی,خدمات,تهران
https://qrsm.atu.ac.ir/article_402.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_402_c0c88ef16a943bad04168d3483843e66.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
تحلیل محتوای مجله تماشاگر از نظر مؤلفههای ورزش با تأکید بر نظریه های نابرابری جنسیتی
51
74
FA
آزیتا
شهپرتوفیق
مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحدمیم
azita_shahpar@yahoo.com
سارا
کشکر
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
محمود
باهمت
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
ابراهیم
دلدار
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
رسانهها از مهمترین ابزارها برای انتقال پیامها، اخبار و اطلاعات گوناگون هستند. این ابزار که به طرق گوناگون در دسترس عموم مردم قرار میگیرد، در حال انتقال پیامهایی است که در جهت منافع و اهداف آنها باشد. در حیطه ورزش نیز این مسئله پررنگ است. از بین انواع رسانهها، نشریات از جمله، مجله از توجه ویژهای در میان مردم برخوردار است. از میان تمامی مجلات ورزشی مجله تماشاگر را میتوان پرمخاطبترین مجله ورزشی در ایران نامید. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف بررسی سوگیری جنسیتی با توجه به نظریههای نابرابرای جنسیتی و مؤلفههای ورزشیِ تحت پوشش این مجله انجام میشود. روش تحقیق این پژوهش، تحلیل محتوا بود و به این منظور تعداد 1485 عکس و 1331 مطلب از بین بیست شمارهای که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی در دو بخش مربوط به عکسها (هفت متغیر) و مربوط به مطالب (هفت متغیر) به صورت جداگانه بررسی شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری برای طبقهبندی و تجزیه و تحلیلهای آماری توصیفی و استنباطی از برنامه کامپیوتری SPSS استفاده شد و آزمون خیدو برای بررسی معنیداری تفاوتها مورد استفاده قرار گرفت. ضریب توافق بین کدگداران نیز یافتههای این پژوهش نشان داد که مجله دچار سوگیری جنسیتی است و همچنین توجه چندانی به مؤلفه تربیتی و همگانی در ورزش ندارد. <br />
مجله,نابرابری جنسیتی,مؤلفه ورزشی,تحلیل محتوا
https://qrsm.atu.ac.ir/article_404.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_404_c52b19d448cfc79d95a804219efac1c9.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
بررسی موانع حضور معلولین، نابینایان و ناشنوایان شهر اراک در ورزشهای همگانی
75
86
FA
فاطمه
بهمنی
مربی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد فراهان
fatemebahmani91@yahoo.com
حمیده
بخشایش
کارشناس ارشد تربیت بدنی
نادیا
حمزه لو
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف تحقیق بررسی موانع حضور معلولین، نابینایان وناشنوایان شهر اراک در ورزشهای همگانیبود. روش تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است که به روش میدانی انجام شد. کلیه معلولین (جسمی- حرکتی و کم توان ذهنی)، نابینایان و ناشنوایان (غیر ورزشکار) شهر اراک به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. 60 نفر از این جامعه آماری پرسشنامههای توزیعشده را برگرداندند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از کسب روایی و پایایی (87/0= α) بین نمونهها توزیع شد. از آمار توصیفی و آزمون فریدمن و تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها نشان داد که عدم کیفیت اماکن ورزشی، مشکلات روزمره، نداشتن اطلاعات ورزشی مهمترین موانع حضور آزمودنیها در فعالیتهای ورزشی بودند. همچنین در مقایسه نوع معلولیت و موانع حضور در فعالیتهای ورزشی مشاهده شد که بین سه گروه با معلولیتهای مختلف در موانع ناشی از کیفیت اماکن ورزشی، اطلاعات ورزشی و آسیبدیدگی ورزشی تفاوت معنیداری وجود دارد. در تعیین جایگاه تفاوتهای موجود در بین سه گروه معلولین، نابینایان و ناشنوایان و مقایسه این سه گروه، معلوم شد که بین معلولین با ناشنوایان در موانع مربوط به اطلاعات ورزشی و معلولین با نابینایان در موانع مربوط به مشکلات زندگی و نابینایان با ناشنوایان در موانع مربوط به مشکلات رفتاری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P<). با توجه به یافتههای حاصل از تحقیق پیشنهاد میشود مسئولان ورزش در جهت برداشتن موانع موجود بر سر راه ورزش همگانی معلولین، نابینایان و ناشنوایان تلاش کنند.
ورزش همگانی,موانع,معلولین,نابینایان,ناشنوایان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_406.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_406_72ce01dded9ce4b1444cc6a1ca59b54c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری ورزشی استان گلستان
87
104
FA
عبدالحمید
زیتونلی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی
sport.tourism1391@gmail.com
سخیده
زیتونلی
کارشناس تربیت بدنی
هدف از این تحقیق، شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری ورزشی استان گلستان با استفاده از مدل تحلیلیSWOT بود. برای جمع آوری دادهها از مطالعه اسناد، مدارک و مطالعه ادبیات پیشینه و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ (86/0 = a) تأیید شد. در مجموع 150 نفر، 40 نفر اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری دانشگاهها، 50 نفر از کارشناسان گردشگری و آژانسهای مسافرتی و 60 نفر از کارشناسان تربیت بدنی به عنوان نمونه در بخش نظر سنجی انتخاب شدند. با استفاده از روش دلفی، برگزاری جلسات و چندین مرحله تحلیل راهبردی، 9 قوت، 10 ضعف، 9 فرصت و 10 تهدید توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان تأیید شد. برایتجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون مقایسه میانگین و آزمون فریدمن بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها نشان داد که توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان با تنگناها و چالشهایی در حوزه برنامهریزی استراتژیک، زیرساختها، رقبا، جایگاه حقوقی، بزه کاری، مستقل نبودن گردشگری ورزشی و بالا بودن سطح سرمایه گذاری روبرو است. طراحی و تدوین راهبرد توسعه گردشگری ورزشی جهت استفاده بهینه از توانمندیهای طبیعی ورزشی، قوتها و فرصتها و برطرف ساختن ضعف ها و چالشهای گردشگری ورزشی استان گلستان پیشنهاد می شود.
گردشگری ورزشی,ضعف,قوت,فرصت,تهدید,استان گلستان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_408.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_408_dac16f039402dae8bcf41648ecd461c2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
3
2012
09
22
نقش تلویزیون در ایجاد تعهد در مخاطبان تلویزیونی فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی
105
122
FA
رزگار
محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
mohammadirizgar@gmail.com
رضا
صادقی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از این تحقیق نقش تلویزیون در ایجاد تعهد در مخاطبان تلویزیونی فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی بود که در آن پنج متغیر مهم یعنی آگاهی از نام و نشان تجاری، تصویر مثبت سازمان حامی مالی، علاقه به حامی مالی، قصد خرید و وفاداری نسبت به شرکت یا سازمان حامی مالی و محصولات یا خدمات آن مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پرسشنامهای طراحی و پساز تأیید رواییپرسشنامه توسط متخصصان، پایاییآن با استفاده ازضریب آلفایکرونباخ برابربا 80/0 به دست آمد. مخاطبان تلویزیونی تیمهای پرطرفدار در لیگ دهم به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد380 نفراز مخاطبان به عنوان نمونه انتخاب شدند. دراین تحقیق با روشآماریآزمون دوجملهای (نسبت)، تأثیرحمایتهای مالی ورزشی بر پنج متغیر ذکر شده در میان مخاطبان تلویزیونی مسابقات تیمهای ذکرشده مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، حمایت های مالی ورزشی باعث آگاهی از نام تجاری، ارتقای تصویرمثبت سازمان حامی، علاقه به حامی مالی و وفاداری مخاطبان به حامی مالی میشود ولی تاثیر زیادی بر افزایش قصد خرید ندارد. حامیان مالی باید در نظر داشته باشند که ایجاد تعهد در مخاطبان نسبت به آنها، یک فرایند زمان بر است و به حمایت مداوم و طولانی نیاز دارد که در نهایت به بازگشت سرمایه منجر میشود.
حمایت های مالی ورزشی,مخاطبان تلویزیونی,نشان تجاری,وفاداری,قصد خرید
https://qrsm.atu.ac.ir/article_410.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_410_31fd9fcd276e646f8d242112fb39bd13.pdf