%0 Journal Article %T تحلیل عاملی فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون‌های ورزشی %J گردشگری ورزشی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-6043 %A فرید فتحی, اکبر %A شهلایی, جواد %D 2012 %\ 06/21/2012 %V 1 %N 2 %P 59-80 %! تحلیل عاملی فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون‌های ورزشی %K فناوری اطلاعات %K مدیریت کیفیت جامع %K TQM %K مدل‏های تعالی سازمانی %K فدراسیون‏های ورزشی %R %X هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه رؤسا، نایب رئیسان و دبیران فدراسیون‏های ورزشی بودند که در مجموع 150 نفر می‏شدند. از میان 150 پرسشنامه توزیع‌شده میان جامعه آماری تعداد زیادی از آن‌ها دریافت شد ولی به علت ناقص بودن بعضی از پرسشنامه‌های جمع‌آوری شده،110 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که با تعداد نمونه در جدول مورگان و آرجریس مطابقت دارد (108≤n ). برای آزمون فرضیه از تحلیل عاملی و نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون‏های ورزشی به طور معناداری تحت تأثیر فناوری اطلاعات هستند. فناوری اطلاعات بر مؤلفه‌های رهبری (601/0 = بار عاملی، 512/9=t)، مؤلفه‌ی فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک (723/0 = بار عاملی، 381/10=t)، مؤلفۀ رضایت مشتری (761/0 = بار عاملی، 803/12=t)، مؤلفۀ به‌کارگیری کارکنان (690/0 = بار عاملی، 402/8=t)، مؤلفۀ توانمندسازی و آموزش کارکنان (755/0 = بار عاملی، 450/128=t)، مؤلفۀ اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن (840/0 = بار عاملی، 325/21=t)، مؤلفۀ نتایج بهبود کیفیت و بهره‌وری (770/0 = بار عاملی، 707/14=t) و مؤلفۀ تضمین کیفیت خروجی (789/0 = بار عاملی، 034/16=t) تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج یافته‏ها تأییدکنندۀ فرضیه اصلی است و نشان می‏دهد فناوری اطلاعات، بیشترین تأثیر را بر مؤلفۀ رضایت مشتری داشته است. برای مدیران اجرایی فدراسیون‏های ورزشی، این یافته نکات قابل توجهی در بردارد؛ زیرا با تسهیل جریانات اطلاعاتی، رضایت بیشتر مشتریان حاصل و کمبودهایی را که در سازمان‏هایی از این نوع به وجود می‏آید، برطرف می‏شود. %U https://qrsm.atu.ac.ir/article_495_a2512bd02d4b5d698081497b66be003a.pdf