@article { author = {Norouzi Seyed Hosseini, Rasool and Ehsani, Mohammad and Amiri, Mojtaba and Dastoom, Sallah}, title = {A Study of Motivational-Hygienic Factors among Kermanshah Physical Education Teachers Based on Herzberg’s Theory}, journal = {Research in sport Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {17-34}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {}, abstract = {The present paper aims to study the motivational-hygienic factors among physical education teachers on the basis of Herzberg’s theory. The study utilized a descriptive-analytical methodology with a field data-collection method. The statistical population included all physical education teachers of Kermanshah province. Using multiple cluster sampling method, 278 subjects were selected. The data-gathering instrument was the demographic questionnaire as well as the ‘Motivation-Hygiene’ questionnaire of Dennett et al (1996). Descriptive statistics as well as inferential statistics, including the Kolmogorov-Smirnov test, independent sample t-test and the Kendall Correlation Coefficient were used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between male and female in terms of hygienic factors (p<0.05). However, there was no significant difference in motivational factors between male and female physical education teachers (p>0.05). Moreover, there was a significant positive relationship between hygienic factors, on one hand, and gender(r=0.447) and marital status(r=0.409), on the other. Meanwhile, no significant correlation was observed between motivational factors and demographic characteristics of the subjects (p>0.05).}, keywords = {Motivational-Hygienic Factors,Physical Education Teachers,Kermanshah}, title_fa = {بررسی عوامل انگیزشی – بهداشتی معلمان تربیت بدنی براساس نظریه هرزبرگ}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق بررسی عوامل انگیزشی- بهداشتی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود که با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه تشکیل میدادند. نمونه تحقیق 278 معلم تربیت بدنی درنظر گرفته شد. برای نمونهگیری از روش خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیکی و پرسشنامه عوامل انگیزشی- بهداشتی دانت و همکاران (1996) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و همچنین از آمار استنباطی شامل آزمون کالموگروف- اسمیرنف؛ آزمون t مستقل و آزمون همبستگی کندال استفاده شد. نتایج نشان داد که که تفاوت معنی داری بین عوامل بهداشتی معلمان مرد و زن تربیت بدنی وجود دارد (05/0>p)؛ اما بین عوامل انگیزشی معلمان مرد و زن تربیت بدنی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0