@article { author = {Norouzi Seyed Hosseini, Rasool and Ehsani, Mohammad and Amiri, Mojtaba and Dastoom, Sallah}, title = {A Study of Motivational-Hygienic Factors among Kermanshah Physical Education Teachers Based on Herzberg’s Theory}, journal = {Research in sport Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {17-34}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {}, abstract = {The present paper aims to study the motivational-hygienic factors among physical education teachers on the basis of Herzberg’s theory. The study utilized a descriptive-analytical methodology with a field data-collection method. The statistical population included all physical education teachers of Kermanshah province. Using multiple cluster sampling method, 278 subjects were selected. The data-gathering instrument was the demographic questionnaire as well as the ‘Motivation-Hygiene’ questionnaire of Dennett et al (1996). Descriptive statistics as well as inferential statistics, including the Kolmogorov-Smirnov test, independent sample t-test and the Kendall Correlation Coefficient were used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between male and female in terms of hygienic factors (p<0.05). However, there was no significant difference in motivational factors between male and female physical education teachers (p>0.05). Moreover, there was a significant positive relationship between hygienic factors, on one hand, and gender(r=0.447) and marital status(r=0.409), on the other. Meanwhile, no significant correlation was observed between motivational factors and demographic characteristics of the subjects (p>0.05).}, keywords = {Motivational-Hygienic Factors,Physical Education Teachers,Kermanshah}, title_fa = {بررسی عوامل انگیزشی – بهداشتی معلمان تربیت بدنی براساس نظریه هرزبرگ}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق بررسی عوامل انگیزشی- بهداشتی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود که با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه تشکیل می­دادند. نمونه تحقیق 278 معلم تربیت بدنی درنظر گرفته شد. برای نمونه­گیری از روش خوشه­ای چند مرحله­ای استفاده شد. به منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیکی و پرسشنامه عوامل انگیزشی- بهداشتی دانت و همکاران (1996) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و همچنین از آمار استنباطی شامل آزمون کالموگروف- اسمیرنف؛ آزمون t مستقل و آزمون همبستگی کندال استفاده شد. نتایج نشان داد که که تفاوت معنی داری بین عوامل بهداشتی معلمان مرد و زن تربیت بدنی وجود دارد (05/0>p)؛ اما بین عوامل انگیزشی معلمان مرد و زن تربیت بدنی تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (05/0