@article { author = {Kargar, GHolamali and Bigdeli, Hossein}, title = {The Role of Personal Qualifications on Job Stressors among Physical Education Teachers in Shahryar county}, journal = {Research in sport Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {51-76}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {}, abstract = {This research aims to study of relationship between job stressors and personal specifications among teachers of physical education in county of Shahryar. Statistical society included 120 teachers of physical education of Shahryar, of which 92 teachers were selected as society of research using Morgan sampling Table. The research method was applied method in goal, correlative in strategy. The data was collected in field form, in which the personal qualifications and job stressor components were evaluated through questionnaire. The measurement tools included 3 questionnaires of personal qualifications (researcher-made), type of personality (Roseman and Friedman), and job stressors (Cowper), when r = 0.86 was used after confirmation of content reliability and validity. To test research hypotheses, Pearson and Kendall's coefficient of concordance was used . The research results showed that there was a significant relationship between personal specifications: age, gender, service records and education with job stressors, but no relationship between factors of employment status and marital status with stressors. There is also a significant and direct relationship between personality type A and job stressors.}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه نقش ویژگی‏های فردی بر بروز عوامل استرس‏زای شغلی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرس­زای شغلی و ویژگی‏های فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی است و جمع‏آوری داده‏ها به صورت میدانی انجام شد که در آن مشخصات فردی و مؤلفه‏های استرس شغلی از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت و ابزار اندازه­گیری شامل سه پرسشنامه ویژگی‏های فردی(محقق ساخته)، تیپ شخصیتی (روزمن و فرید­من) و عوامل استرس­زای شغلی (کوپر) بود که پس از تأیید روایی محتوای و پایایی 87/0 = rمورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‏های تحقیق از آزمون ضریب همبستگی کندال و پیرسن به منظور اختلاف میانگین و ارتباط متغیرهای عوامل استرس­زا با متغیرهای دیگر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگی‏های فردی سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات با عوامل استرس‏زای شغلی رابطه معنادار وجود دارد ولی ببن عوامل وضعیت استخدام و تأهل با عوامل استرس‏زا رابطه‏ای وجود ندارد. همچنین بین تیپ شخصیتی A و بروز عوامل استرس‏زای شغلی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.}, keywords_fa = {استرس شغلی,ویژگی‏های فردی,دبیران تربیت بدنی}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_424.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_424_8014f224ed00308ca60487883d402366.pdf} }