فاطمه بهمنی؛ نادیا حمزه لو؛ محبوبه تقوی؛ غلامعلی کارگر
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 35-58
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی استان مرکزی با ویژگیهای دموگرافیکی آنان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ مدیران و معاونین ادارههای تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکزی، رئیسان و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی بود (121 ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی استان مرکزی با ویژگیهای دموگرافیکی آنان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ مدیران و معاونین ادارههای تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکزی، رئیسان و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی بود (121 =N) که بر اساس ماهیت تحقیق، به روش سرشماری، نمونۀ آماری با جامعه آماری برابر در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری داده ها، یک پرسشنامه محقق ساخته است که شامل دو بخش کلی سؤالهای ویژگیهای دموگرافیکی و سؤالهای بخش مهارتها در سه زیر مجموعه مهارت انسانی، مهارت ادراکی و مهارت فنی میباشد. روایی پرسشنامه از طریق روایی سازه به میزان 74/0 =KMO و پایایی پرسشنامه از طریق آلفاکرونباخ به میزان 90/0= α به دست آمد. برای آزمون فرضیهها از آزمونهای کلموگرف اسمیرنوف، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای سهگانة مدیریتی (ادراکی، انسانی و فنی) مدیران ادارات تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکز تفاوت معناداری وجود دارد (05/0=P) و نیز بین ویژگیهای دموگرافیکی (سن، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، میزان تحصیلات، سابقه ورزشی، رشته تحصیلی، جنسیت) و مهارتهای سهگانه مدیریتی (ادراکی، انسانی، فنی) ادارههای تربیتبدنی استان مرکزی ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0P>). از آنجا که ارتباط معناداری میان مهارتهای سه گانه وجود داشت و نقش اساسی که این مهارت ها در موفقیت و اثربخشی مدیران دارند، پیشنهاد میشود در آموزش آنان به هر سه مهارت توجه خاص مبذول گردد.