وحید ساعت چیان؛ حسین پورسلطانی؛ مهدی رسولی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، بررسی نقش معنویت سازمانی در وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت. بر این اساس جامعه آماری را کارشناسان وزارت ورزش و جوانان تشکیل داد و به دلیل اجرای تحلیل عاملی،170 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. جهت بومی سازی ابزار اندازه گیری، از پرسشنامه 25 سوالی محقق ساخته براساس پرسشنامه ریگو و کانها (2008) استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف، بررسی نقش معنویت سازمانی در وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت. بر این اساس جامعه آماری را کارشناسان وزارت ورزش و جوانان تشکیل داد و به دلیل اجرای تحلیل عاملی،170 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. جهت بومی سازی ابزار اندازه گیری، از پرسشنامه 25 سوالی محقق ساخته براساس پرسشنامه ریگو و کانها (2008) استفاده شد. به منظور توصیف آماری داده ها از شاخص های توصیفی و برای تعیین عامل ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون PLsو آزمون فریدمن استفاده گردید.
با توجه به فرض همبستگی بین سوالات از طریق آزمون کرویت بارتلت (01/0≥ P، 344/2480=2x) و آماره آزمون کیسر- می یر و اوکلین (به منظور کفایت حجم نمونه برابر با 935/0) در نهایت 24 سوال از طریق مولفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس در 3 عامل حس جامعه بودن سازمان، لذت از کار و حس مشترک با جامعه و ارزش های معنوی کار در سازمان با توان پیشگویی برابر با 03/65 درصد مورد تایید قرار گرفت. پایایی عامل های پرسشنامه به ترتیب 89/0، 92/0، 92/0 و آزمون خوبی( نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر 75/1 و ریشه میانگین مجذور خطای تقریبی برابر با 076/0 (برازش خوب مدل) بدست آمد.
شناخت عناصر درونی و بیرونی سازمانهای آموزشی مرتبط با تربیت بدنی و علوم ورزشی در تحلیل مسائل عینی معنویت کارشناسان که برخاسته از فرهنگ ملی و آموزههای دینی می تواند مانع تاثیرگذاری در رشد معضلات معنوی شده و در پیشگیری از آنها دارای جایگاهی راهبردی می باشد.
محسن کوثری پور؛ بهاره خسروی راد؛ نفیسه زارع فخریان؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) استفاده شد. از آمار توصیفی به منظور طبقهبندی دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع دادهها و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه برای تعیین ارتباط و پیشبینی متغیرهای پژوهش استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 7/44 % از واریانس کل تغییرات میزان خلاقیت به مؤلفههای مدیریت زمان مربوط میشود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهرهوری زمان با برنامهریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامهریزی یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامهریزی زمانهای کاری و امور شخصی نقشی موثر در تمایل به برنامهریزی و خلاقیت ایفا میکنند. به علاوه زمانبندی امور شخصی روزانه افراد میتواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشد