غلامرضا شعبانی بهار؛ علی یلفانی؛ جواد اقبالیان
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 37-50
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین خلاقیت مربیان با عملکرد تیمهای ورزشی فوتسال و والیبال میباشد. جامعه آماری این تحقیق را، مربیان تیمهای ورزشی والیبال و فوتسال (خانمها و آقایان) شرکتکننده در مسابقات سراسری دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تشکیل داده است که براساس جدول مورگان و کرجسای72 نفر از آنها به صورت تصادفی ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین خلاقیت مربیان با عملکرد تیمهای ورزشی فوتسال و والیبال میباشد. جامعه آماری این تحقیق را، مربیان تیمهای ورزشی والیبال و فوتسال (خانمها و آقایان) شرکتکننده در مسابقات سراسری دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تشکیل داده است که براساس جدول مورگان و کرجسای72 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق پرسشنامه و ثبت نتایج مسابقات جمع آوری گردیده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل: پرسشنامههای خلاقیت (رندسیپ)، برگه نتایج عملکردورزشکاران (محقق ساخته) و متغیرهای زمینهای می باشد نتایج بیانگر این است که 11/3% از مربیان از سطح خلاقیت بالا و بسیار بالا برخوردارند و بقیه در سطح متوسط و پایین خلاقیت قرار دارند. 28/65% از مربیان نمونه آماری دارای مدرک کارشناسی بودند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میزان خلاقیت مربیان و عملکرد تیمهای ورزشی آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (01/0 > P، 39/0 = r). از مجموع متغیرهای زمینهای تنها متغیر سن، ارتباط معکوس و معنادار با خلاقیت مربیان دارد (01/0 > P، 39/0 = r). همچنین متغیرهای سابقه مربیگری مربیان ودرجه مدرک مربیگری آنها ارتباط مستقیم و معناداری با عملکرد تیمهای ورزشی مربیان دارد(01/0 > P، 39/0 = r). با توجه به یافتههای تحقیق میتوان اذعان داشت: مربیانی که از خلاقیت خوبی بهرهمند هستند از عملکرد بهتری برخوردار بوده، ضمن اینکه سابقه مربیگری بیشتر و شرکت در کلاسهای مربیگری بالاتر در بهبود عملکرد مربیان تیمهای ورزشی مفید بوده است.