اکبر فرید فتحی؛ جواد شهلایی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 59-80
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه رؤسا، نایب رئیسان و دبیران فدراسیونهای ورزشی بودند که در مجموع 150 نفر میشدند. از میان 150 پرسشنامه توزیعشده میان جامعه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه رؤسا، نایب رئیسان و دبیران فدراسیونهای ورزشی بودند که در مجموع 150 نفر میشدند. از میان 150 پرسشنامه توزیعشده میان جامعه آماری تعداد زیادی از آنها دریافت شد ولی به علت ناقص بودن بعضی از پرسشنامههای جمعآوری شده،110 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که با تعداد نمونه در جدول مورگان و آرجریس مطابقت دارد (108≤n ). برای آزمون فرضیه از تحلیل عاملی و نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی به طور معناداری تحت تأثیر فناوری اطلاعات هستند. فناوری اطلاعات بر مؤلفههای رهبری (601/0 = بار عاملی، 512/9=t)، مؤلفهی فرآیند برنامهریزی استراتژیک (723/0 = بار عاملی، 381/10=t)، مؤلفۀ رضایت مشتری (761/0 = بار عاملی، 803/12=t)، مؤلفۀ بهکارگیری کارکنان (690/0 = بار عاملی، 402/8=t)، مؤلفۀ توانمندسازی و آموزش کارکنان (755/0 = بار عاملی، 450/128=t)، مؤلفۀ اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن (840/0 = بار عاملی، 325/21=t)، مؤلفۀ نتایج بهبود کیفیت و بهرهوری (770/0 = بار عاملی، 707/14=t) و مؤلفۀ تضمین کیفیت خروجی (789/0 = بار عاملی، 034/16=t) تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج یافتهها تأییدکنندۀ فرضیه اصلی است و نشان میدهد فناوری اطلاعات، بیشترین تأثیر را بر مؤلفۀ رضایت مشتری داشته است. برای مدیران اجرایی فدراسیونهای ورزشی، این یافته نکات قابل توجهی در بردارد؛ زیرا با تسهیل جریانات اطلاعاتی، رضایت بیشتر مشتریان حاصل و کمبودهایی را که در سازمانهایی از این نوع به وجود میآید، برطرف میشود.