محسن کوثری پور؛ بهاره خسروی راد؛ نفیسه زارع فخریان؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) استفاده شد. از آمار توصیفی به منظور طبقهبندی دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع دادهها و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه برای تعیین ارتباط و پیشبینی متغیرهای پژوهش استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 7/44 % از واریانس کل تغییرات میزان خلاقیت به مؤلفههای مدیریت زمان مربوط میشود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهرهوری زمان با برنامهریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامهریزی یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامهریزی زمانهای کاری و امور شخصی نقشی موثر در تمایل به برنامهریزی و خلاقیت ایفا میکنند. به علاوه زمانبندی امور شخصی روزانه افراد میتواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشد
غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ بهاره خسروی راد
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 57-72
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین وضعیت موجود شرایط احراز پستهای مدیریتی مراکز ورزشی دانشگاهها و مقایسه آن با وضعیت مطلوب بود. به این منظور نگرش مدیران ورزشی در دو بخش آموزشی و اجرایی دانشگاههای دولتی تهران مورد بررسی قرار گرفت که تعداد آنها 56 نفر بود و به دلیل محدودیت این تعداد، نمونهگیری صورت نگرفت. گردآوری دادهها به شکل ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین وضعیت موجود شرایط احراز پستهای مدیریتی مراکز ورزشی دانشگاهها و مقایسه آن با وضعیت مطلوب بود. به این منظور نگرش مدیران ورزشی در دو بخش آموزشی و اجرایی دانشگاههای دولتی تهران مورد بررسی قرار گرفت که تعداد آنها 56 نفر بود و به دلیل محدودیت این تعداد، نمونهگیری صورت نگرفت. گردآوری دادهها به شکل میدانی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته مشتمل بر سه بعد ویژگیهای فردی، مهارتها و تواناییهای مدیریتی انجام شد. پس از نظرخواهی و تعیین روایی پرسشنامه توسط متخصصان مدیریت ورزش، پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر با 85/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، t تک نمونهای، t همبسته و t مستقل انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که در وضعیت موجود، انتخاب مدیران مراکز ورزشی دانشگاهها بر اساس معیارهای لازم صورت نمیگیرد به طوری که اختلاف معناداری بین وضعیت موجود و مطلوب شرایط احراز این پستها وجود دارد. به علاوه، هر دو گروه مدیران اجرایی (که خود در این پستها قرار دارند) و گروه آموزشی نظر مشابهی را در این زمینه دارند بدین معنی که معتقدند بین شرایط موجود و شرایط مطلوب احراز پستهای مدیریتی تفاوت وجود دارد.
فاطمه بهمنی؛ نادیا حمزه لو؛ محبوبه تقوی؛ غلامعلی کارگر
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 35-58
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی استان مرکزی با ویژگیهای دموگرافیکی آنان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ مدیران و معاونین ادارههای تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکزی، رئیسان و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی بود (121 ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی استان مرکزی با ویژگیهای دموگرافیکی آنان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ مدیران و معاونین ادارههای تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکزی، رئیسان و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی بود (121 =N) که بر اساس ماهیت تحقیق، به روش سرشماری، نمونۀ آماری با جامعه آماری برابر در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری داده ها، یک پرسشنامه محقق ساخته است که شامل دو بخش کلی سؤالهای ویژگیهای دموگرافیکی و سؤالهای بخش مهارتها در سه زیر مجموعه مهارت انسانی، مهارت ادراکی و مهارت فنی میباشد. روایی پرسشنامه از طریق روایی سازه به میزان 74/0 =KMO و پایایی پرسشنامه از طریق آلفاکرونباخ به میزان 90/0= α به دست آمد. برای آزمون فرضیهها از آزمونهای کلموگرف اسمیرنوف، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای سهگانة مدیریتی (ادراکی، انسانی و فنی) مدیران ادارات تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکز تفاوت معناداری وجود دارد (05/0=P) و نیز بین ویژگیهای دموگرافیکی (سن، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، میزان تحصیلات، سابقه ورزشی، رشته تحصیلی، جنسیت) و مهارتهای سهگانه مدیریتی (ادراکی، انسانی، فنی) ادارههای تربیتبدنی استان مرکزی ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0P>). از آنجا که ارتباط معناداری میان مهارتهای سه گانه وجود داشت و نقش اساسی که این مهارت ها در موفقیت و اثربخشی مدیران دارند، پیشنهاد میشود در آموزش آنان به هر سه مهارت توجه خاص مبذول گردد.
غلامعلی کارگر؛ حسین بیگدلی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 51-76
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی است و جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام شد که در آن مشخصات فردی و مؤلفههای استرس شغلی از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت و ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه ویژگیهای فردی(محقق ساخته)، تیپ شخصیتی (روزمن و فریدمن) و عوامل استرسزای شغلی (کوپر) بود که پس از تأیید روایی محتوای و پایایی 87/0 = rمورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی کندال و پیرسن به منظور اختلاف میانگین و ارتباط متغیرهای عوامل استرسزا با متغیرهای دیگر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای فردی سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات با عوامل استرسزای شغلی رابطه معنادار وجود دارد ولی ببن عوامل وضعیت استخدام و تأهل با عوامل استرسزا رابطهای وجود ندارد. همچنین بین تیپ شخصیتی A و بروز عوامل استرسزای شغلی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.